Last van het Prikkelbare Darm Syndroom?

Meer dan één miljoen Nederlanders heeft PDS. Een opgeblazen gevoel, buikpijn en een verstoorde stoelgang met diarree en/of obstipatie zijn symptomen die vaak voorkomen bij PDS. Wereldwijd onderzoek wijst uit dat vermoedelijk tot 20% van de bevolking PDS-klachten heeft.

Bij PDS komen vaak pijnklachten voor doordat de darm gevoeliger is dan normaal. In de darm zijn er geen zweren, ontsteking, gezwellen of abnormale bloedwaarden aanwezig. Ook is er geen verhoogd risico op darmkanker.

De oorzaak van PDS is niet helemaal duidelijk. Een drukke levensstijl, angst en stress beïnvloeden de darmen waardoor klachten kunnen verergeren. Symptomen kunnen de kwaliteit van leven aanzienlijk aantasten en kunnen wisselen in ernst soms zonder duidelijke verklaring. PDS is soms moeilijk te behandelen. Met de juiste voeding en een gezonde levensstijl kunnen de klachten verminderen.

Iedereen kan PDS krijgen. Sommigen hebben het al vanaf de kinderleeftijd, soms ontstaat het na een darminfectie maar bij anderen is het onduidelijk waardoor de PDS klachten begonnen zijn.

Vrijwel alle patiënten vertellen dat de samenstelling van de voeding van invloed is op hun klachten.

In Australië is op de Monash University een dieet ontwikkeld dat effectief lijkt bij PDS. Dit dieet bestaat uit een periode van minimaal 6 weken waarin een aantal voedingsmiddelen uit de voeding wordt weggelaten. FODMAPs zijn voedingsstoffen (moleculen), die klachten zoals gasvorming en buikpijn kunnen veroorzaken.

Het Martini ziekenhuis heeft het FODMAP-beperkte dieet verder uitgewerkt. Bij driekwart van de PDS patiënten die dit dieet volgen verminderen de klachten en bij sommigen verdwijnen de klachten zelfs geheel.

Het dieet betreft een aantal groenten, sommige fruitsoorten, een deel van de zuivelproducten en een aantal granen, waarvan tarwe het meest in onze dagelijkse voeding voorkomt (brood, pasta, koekjes, e.d.). Als met dit dieet de klachten duidelijk verminderen kan daarna gedurende minstens 5 weken op gestructureerde wijze per week een groep voedingsmiddelen opnieuw geprobeerd worden. Als die goed verdragen worden dan kunnen ze toegevoegd worden aan het dieet. Hierdoor wordt het dieet weer gemakkelijker.

Er is een patiëntenvereniging voor PDS patiënten (www.pdsb.nl)

voor de smartphone / tablet zijn er verschillende app’s ontwikkeld die het fodmaps gebruik vereenvoudigen.

Verdere informatie:

https://www.fodmapdieet.nl/

https://www.martiniziekenhuis.nl/Documents/Presentaties%20nascholing/2014/Fodmap%20april/Het%20FODMaP-beperkte%20dieet%20symposium%2011%20april.pdf

httpss://www.gezondheidsnet.nl/stoelgang-en-spijsvertering/fodmap-dieet-bij-prikkelbare-darm

https://www.natuurdietisten.nl/news_article.php?cod=612

https://www.classofoods.com/pagina2_2.html

De rijstijd van het gist kan een belangrijke oorzaak van PDS zijn. Niet volledig gerezen gist kan in de dunne darm enorm vervelende complicaties veroorzaken.

Het volgende Duitstalige stuk gaat daar nader op in. Rode draad is het begrip FODMAPS.

Patienten mit Reizdarm-Syndrom  vertragen normales Brot oft nur schlecht – sie bekommen davon zum Beispiel schwere Blähungen. Wenn sie dagegen Brot aus alten Getreidesorten essen, dann geht es vielen von ihnen besser. Warum, das haben Forscher der Universität Hohenheim untersucht.

Denn hinzu kommt: Patienten mit Reizdarm-Syndrom scheinen Gebäck aus Einkorn, Emmer oder Dinkel besser zu vertragen, berichten viele Bäcker.

Hatte der Brötchenteig genügend Zeit, zu reifen?

Als mögliche Auslöser der Reizdarm-Beschwerden gelten sogenannte FODMAPs, niedermolekulare Zucker, die im Korn gespeichert werden. Die Hohenheimer Forscher haben verschiedene Getreidesorten  auf ihren Gehalt an FODMAPs untersucht. Die Ergebnisse haben sie erstaunt.

Denn was die FODMAPs angeht, unterscheiden sich die verschiedenen Getreidesorten nur wenig – nicht genug, um zu erklären, warum Reizdarm-Patienten das eine Brot vertragen, das andere nicht.

Brot oder Brötchen gehören zu einem gut gedeckten Frühstückstisch. Doch nicht jedes Brot ist auch gut bekömmlich. Ruhezeit ist entscheidend

Die Erklärung haben die Forscher beim Backen gefunden: Im Vergleich hat ein Teig, der für vier Stunden ruhen durfte, keine FODMAPs mehr enthalten, als Gegensatz zu einem Teig, der nur zwei Stunden Ruhezeit bekam. Denn die Hefe braucht Zuckerbestandteile zum Essen und je mehr Zeit sie hat, umso greift sie alle vorhandenen Zucker an.

Die Art der Verarbeitung ist also viel entscheidender als der Rohstoff. Diese Studie ist entscheidend, denn man muss sich nicht nur mit dem Weizen beschäftigen, sondern mit dem gesamten Produktionsprozess. Welche Zusatzstoffe kommen in modernes Brot und was genau passiert beim Backen? Erst dann könne man über die Ursache von Krankheitsbildern reden.

Teig wird zubereitet

Nicht die Getreideart, sondern die Art der Zubereitung und die Zusatzstoffe sind entscheidend für die Verträglichkeit der Backwaren

Brot aus Urgetreide stellen vor allem kleine, traditionell arbeitende Bäckereien her. Das sind oft auch diejenigen, die sich für die Teigführung mehr Zeit nehmen. Patienten mit Reizdarm-Syndrom rät der Weizenzüchter: Mit viel Zeit selbst backen. Oder nach Brot mit Sauerteig fragen, denn bei Sauerteig werden die FODMAPs noch schneller abgebaut.

Verdere informatie:

https://www.netdoktor.de/news/reizdarm-so-ist-brot-gut-vertraeglich/

https://www.netdoktor.de/krankheiten/reizdarm/

Het lijkt erop dat de suikers verder gisten in de dunne darm!